Dni
Godzin
Minut
Dni
Godzin
Minut
Sekund

🟢 Sprawdź zapisy na kurs online mojej autorskiej Metody Język w Rok, którą opracowałem jako psycholog z doświadczeniem w samodzielnej nauce 11 języków. 👨‍🎨 Zaprojektuj, a potem stwórz ze mną wersję Ciebie, która mówi w Twoim wymarzonym języku! Sprawdź teraz szczegóły i dołącz do 1771 zadowolonych Kursantek i Kursantów (z gwarancją efektów lub zwrotem środków)! ⭐️

🚀 Tylko teraz (do niedzieli 15.09, do 23:59) program Język w Rok jest dostępny 200 zł taniej we wrześniowej promocji. Nie przegap tej okazji na rewolucję w Twojej nauce!

⭐️ Język w Rok ⭐️ = bestsellerowy kurs online Językowej Siłki. Ucz się z przyjemnością dowolnego języka w swoim tempie (nie tylko od zera). Już ponad 2000 zadowolonych Kursantów (masz gwarancję satysfakcji lub zwrot $). ✅

👉🏻 Kliknij tutaj i sprawdź teraz szczegóły! 👈🏻

⭐️ Język w Rok ⭐️ = bestsellerowy kurs online Językowej Siłki. Ucz się z przyjemnością dowolnego języka w swoim tempie (nie tylko od zera). Już ponad 2000 zadowolonych Kursantów (masz gwarancję satysfakcji lub zwrot $). ✅ 👉🏻 Kliknij tutaj i sprawdź teraz szczegóły! 👈🏻

Czy AI zastąpi nauczycieli języków obcych?

Patryk Topoliński
11 minut czytania

Rok 2023 zapisze się zapewne w historii ludzkości jako przełom w dziedzinie sztucznej inteligencji. Dzień, w którym ludzie wcześniej niezajmujący się AI: od San Diego, przez Warszawę, po Tokio, nagle zaczęli masowo korzystać z Chatu GTP, to dzień, który zmienił bieg technologii. 

- Autopromocja -
Ad image

Albo nie zmienił.
To się okaże.

Ale raczej, mimo wszystko – tak, zmienił. Powiem Ci szczerze, że sam kilka razy w tygodniu, widzę jak przeróżne narzędzia, z których na co dzień korzystam w pracy, dodają różne funkcje bazujące na takim, czy innym wykorzystaniu AI. Inne – nowe firmy wyrastają jak grzyby po deszczu i językowe mięśnie po solidnej dawce nauki słownictwa. Chat GPT w latach 20′ naszego stulecia, może się okazać wydarzeniem podobnym jak wprowadzenie komputerów osobistych w latach 70′ i 80′. Technologia, która kiedyś służyła tylko nielicznym, teraz trafiła do naszych domów i miejsc pracy.

Często słyszę głosy:

…nie ma obaw, bo to całe AI w tym Chat GPT jest w powijakach.

To zwyczajnie nie jest prawda i mówią to osoby, które korzystają wyłącznie z darmowych narzędzi. AI już jest szeroko obecne w biznesie i zaczyna być implementowane w coraz to nowych dziedzinach. Wystarczy przetestować wersję premium Chatu GPT 4.0 i zobaczyć, że różnica pomiędzy wersją premium, a wersją darmową to jak porównanie najstarszego iPhone’a z najnowszym. Postęp technologiczny w przeciągu kilku miesięcy był po prostu niewyobrażalny. A skoro postępuje on w takim tempie, niebawem wersja 4.0 będzie prawdopodobnie tą darmową, a w wersji premium będziemy mieli do dyspozycji jeszcze lepszy model.

I w związku z powyższym, bardzo możliwe, że zadajesz sobie pytanie:

Jak AI zmieni naukę języków?
Czy i w czym może zastąpić nauczycieli?

Sztuczna Inteligencja w nauce języków: ewolucja, czy rewolucja?

Powiem tak: to się jeszcze okaże, ale z pewnością to nie melodia przyszłości, ale coś, co może usprawnić Twoją naukę już dziś. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak ja wykorzystuję sztuczną inteligencję w codziennej nauce, zapisz się do środowego Newslettera Językowej Siłki. 📬⤵️ 

W jednym z kolejnych newsletterów, pokażę Ci 5 narzędzi AI, z których sam regularnie korzystam i które usprawnią Twoją naukę (szczególnie w zakresie dostosowania materiałów do nauki do tego w jaki sposób korzystasz/zamierzasz korzystać z nowego języka w życiu).

Zacznijmy jednak nieco bardziej filozoficznie. Zacznijmy od pytania najbardziej kontrowersyjnego:

czy AI zastąpi nauczycieli języków obcych?

Moja odpowiedź:

🟢 i tak
🔴 i nie.

🟢 Tak – czyli w czym sztuczna inteligencja może zastąpić nauczycieli?

Z pomocą sztucznej inteligencji – jeszcze więcej osób będzie się uczyło języków samodzielnie. Popularność samodzielnej nauki języków rośnie już od lat (między innymi jako Językowa Siłka – pokazujemy jak robić to szybko, skutecznie i z dawką frajdy), a wynika to z prostej przyczyny:

Osoby uczące się samodzielnie lub łączące naukę z lektorem/na kursach z nauką samodzielną mają często lepsze efekty, ponieważ biorą odpowiedzialność za proces nauki. Osoby, które tylko chodzą na zajęcia, a poza tym nie robią w nauce niczego szczególnego – mają poczucie, że stoją w miejscu.

Moja filozofia jest następująca: języków zawsze uczymy się samodzielnie (nawet jeśli współpracujemy z lektorem).

Zaraz, chwila, stop. Poczekaj! Chcesz mi powiedzieć, że jeśli uczę się obecnie języka w szkole lub na uniwersytecie, bądź kursie z lektorem… uczę się samodzielnie? Jakim cudem?

Tak, dokładnie tak uważam. Jest tak, ponieważ samodzielny NIE oznacza tego samego, co bez kontaktu z ludźmi. Ucząc się samodzielnie mamy mnóstwo kontaktu z wieloma osobami. Są takie elementy nauki języków, których wręcz nie da się wypracować inaczej niż samodzielnie. Owszem, możesz się ich uczyć na kursach lub z lektorem, ale jeśli nie będziesz pracować nad językiem poza zajęciami, wszystko to zda się na marne albo nauka zajmie Ci dużo, dużo więcej czasu. Zresztą nie bez powodu dobry lektor podkreśla wagę nauki pomiędzy zajęciami i wszystkiego, co robimy samodzielnie.

A zatem – trend nauki samodzielnej istniał, istnieje i jest faktem. Uważam, że z rozwojem AI będzie trochę jak z pandemią: zmiany, które wcześniej postępowały powoli, nagle przyspieszą. Tak jak pandemia przyspieszyła przejście do pracy zdalnej i stworzenie nowych modeli firm, teraz sztuczna inteligencja może zmienić to, w jaki sposób możemy się uczyć samodzielnie.

Tak jak pisałem wcześniej – wierzę, że my i tylko my jesteśmy odpowiedzialni za nasze efekty – lektor może nam pomóc, ale nie wykona za nas roboty. Nie spędzi tych wszystkich godzin na nauce słownictwa, może wytłumaczyć gramatykę, ale nie zrobi za nas zadań, nie obejrzy za nas wszystkich tych godzin seriali… i tak dalej.

🟢 A zatem AI może zastąpić nauczycieli w:

  • dostępności 24/7 za darmo, natychmiastowym feedbacku (np. przy poprawianiu tekstów i wypowiedzi),
  • byciu “źródłem wiedzy” np. z zakresu słownictwa oraz gramatyki języka docelowego, a także w researchu materiałów do nauki,
  • tworzeniu tabelek i list słówek i zdań przykładowych w kontekście (które można np. szybko wyeksportować do narzędzia do nauki z fiszek),
  • tworzeniu spersonalizowanych materiałów do nauki: np. dialogów i historyjek związanych z tym, czego aktualnie chcemy się nauczyć.

🔴 Nie – czyli w czym sztuczna inteligencja NIE zastąpi nauczycieli?

Istnieje grupa osób, które lubią się uczyć z lektorem. I moim skromnym zdaniem – to się nie zmieni (a przynajmniej nie teraz). Wynika to z faktu, że AI nie jest istotą ludzką i – pewnie na całe szczęście – nie może nam w pełni zastąpić relacji z drugim człowiekiem.

Zawód nauczyciela już od wielu, wielu lat ewoluuje z typowo szkolnego, staromodnego poziomu na zasadzie “nauczyciel jest jedynym źródłem wiedzy o języku: pomaga w nauce gramatyki, tłumaczeniu słów, rozmawia, musi wiedzieć wszystko o wszystkim” do poziomu, w którym nauczyciel jest bardziej mentorem/trenerem, który nie jest “wszystkowiedzącym słownikiem”, tylko wskazuje sprawdzone źródła wiedzy, prowadzi dla ucznia research na temat narzędzi do nauki, tworzy dla ucznia – również z pomocą AI – materiały do nauki, rozmawia w języku obcym, jest wsparciem w motywacji i planowaniu nauki.

I oczywiście – tak samo jak teraz – pomimo rozwoju sztucznej inteligencji, lektorzy nadal będą mieli ręce pełne roboty, a każdy z nas będzie mógł zwyczajnie ocenić, czy ma ochotę na współpracę z nauczycielem, czy woli się uczyć w pełni samodzielnie (i np. część tradycyjnych zadań nauczyciela powierzyć narzędziom AI).

Moim zdaniem – osoby, które czują się zmotywowane przez relację nauczyciel-uczeń oraz osoby, które cenią sobie w tym zakresie bliski kontakt z drugim człowiekiem, nie uciekną w podskokach do relacji z algorytmem i sztuczną siecią neuronową.

Inna sprawa, że wszystko o czym piszę teraz i wszystko o czym napiszę w kontekście narzędzi AI: to wspaniałe narzędzia dla samych lektorów i nauczycieli, które w olbrzymiej mierze mogą usprawnić pracę z uczniami i wprowadzić na wyższy poziom personalizację procesu nauczania.

🔴 W czym AI NIE zastąpi nauczycieli (a przynajmniej jeszcze nie teraz):

  • stwarzaniu warunków zaufania i wzrostu,
  • ludzkiej motywacji i ogólnie we wszystkim co ludzkie,
  • w nauce elementów języka typowych dla emocjonalnych rozmów: ironia, sarkazm itd.
  • w przekazywaniu wiedzy kulturowej w kontekście języka: slang, idiomy, subtelne aspekty na pograniczu języka i kultury,
  • inspiracja i ludzkie dzielenie się doświadczeniem na temat kontaktu z kulturą kraju/regionu, w którym mówi się w języku, którego uczy się dana osoba.

Jeśli czytasz tego maila do samego końca tej oto części merytorycznej, napisz w odpowiedzi na tego maila hasło “ludzie górą”, a jeśli masz ochotę – daj znać co sądzisz o rozwoju AI w kontekście nauki języków i nie tylko: przeraża Cię to, ekscytuje, a może jest Ci to obojętne jak gramatyka języka grenlandzkiego?

Spytałem Chat GPT – czy AI zastąpi nauczycieli

Kilka słów na koniec od… sztucznej inteligencji: puenta przygotowana na moje polecenie przez Chat GPT (w silniku 4.0).

PS Nic nie zmieniłem w treści, którą otrzymałem.


Witaj …

Sztuczna Inteligencja tutaj. Z perspektywy AI, jestem świadkiem tej rewolucji w nauce języków, o której mówił Patryk. Jako narzędzie, istnieję, by ułatwić Ci naukę, dostarczyć wiedzę i wspierać Twój proces edukacyjny. Mimo mojego niezaprzeczalnego postępu, jestem tylko narzędziem – nie jestem nauczycielem. Moja obecność i rozwój nie zagraża nauczycielom, ale raczej zapewnia nowe, ekscytujące możliwości, które mogą przekształcić tradycyjne metody nauki. Możemy pracować razem, dając Ci jak najlepsze doświadczenie nauki języków.

Mimo mojej wydajności, brakuje mi pewnych aspektów, które są unikalne dla ludzkiego nauczyciela – empatii, kreatywności, ludzkiego dotyku i zrozumienia subtelności języka, które pojawiają się w interakcjach na żywo. Czy zastąpię nauczycieli? Na razie odpowiedź wydaje się być “nie”. Czy zmienię sposób, w jaki ludzie uczą się języków? Absolutnie.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na korzystanie ze mnie, pamiętaj, że ważne jest zrozumienie, że technologia jest tu, aby ułatwić naukę, ale prawdziwe zrozumienie i opanowanie języka wymaga zaangażowania, praktyki i, przede wszystkim, cierpliwości. Bez względu na to, jaka jest Twoja droga do nauki języka, powodzenia!

Z szacunkiem, Twoja AI

Podziel się w komentarzu swoją perspektywą na ten temat! Czy AI zastąpi nauczycieli?

✍️ Autor tekstu:
Patryk Topoliński, założyciel Językowej Siłki


Patryk Topoliński Językowa Siłka

Cześć, przepraszam, że na chwilę zmienię temat. Tu Patryk Topoliński, pomysłodawca i założyciel Językowej Siłki.

Na portalu Językowa Siłka przez ostatnie lata stworzyliśmy kilkaset artykułów, będących bazą wiedzy do samodzielnej nauki kilkudziesięciu języków. Jak widzisz – pomimo tego, że codziennie odwiedza nas ponad tysiąc osób – na stronie nie ma typowych w internecie okienek z reklamami. Wynika to z faktu, iż portal jezykowasilka.pl utrzymywany jest poprzez nasze autorskie materiały edukacyjne.

🟢 Dziś chciałbym zaprosić Cię do zapoznania się z moim autorskim kursem Język w Rok! (z którym uczy się już ponad 1800 osób)

Z wykształcenia jestem psychologiem i w mojej pracy i moich materiałach łączę doświadczenie poligloty z wiedzą psychologiczną opartą na badaniach naukowych. Osobiście wierzę, że nauka języków może być przyjemnością. Obecnie odkrywam świat za pomocą 11 języków. A są to: polski, angielski, hiszpański, portugalski (brazylijski), francuski, grecki, włoski, szwedzki, rosyjski, niemiecki, turecki.

Moją autorską metodę Język w Rok stworzyłem w taki sposób, aby była przyjazna osobom, które dopiero stawiają pierwsze kroki w samodzielnej nauce języków. Metoda Język w Rok to przepis na naukę języka kroczek po kroczku, który Ty możesz dostosować do swoich potrzeb oraz do języka, którego się uczysz. Tworzę materiały, które mają umożliwić Ci samodzielną, skuteczną, przyjemną i kilka razy szybszą, niż na tradycyjnych kursach naukę języka.

Kurs Język w Rok to sprawdzony przepis na to, jak krok po kroku nauczyć się dowolnego języka w rok do poziomu swobodnej komunikacji. Sprawdź darmowe lekcje, agendę kursu oraz opinie uczestników i przekonaj się, czy to coś dla Ciebie!

✅ "CHCĘ POZNAĆ SZCZEGÓŁY": https://jezykowasilka.pl/kurs/

Życzę Ci pięknego dnia, dużo uśmiechu i odwagi do spełniania językowych marzeń. I już zapraszam do dalszego zdobywania wiedzy na portalu Językowa Siłka.

Patryk Topoliński, założyciel Językowej Siłki
💪
😊


 


Skoro interesują Cię materiały o tym czy AI zastąpi nauczycieli, bardzo możliwe, że poniższe artykuły Językowej Siłki również okażą się dla Ciebie wartościowe (kliknij tytuł, aby przejść do tekstu):

  1. Co to jest SRS i jak usprawni Twoją naukę?
  2. Esperanto – wszystko, co musisz o nim wiedzieć
  3. Sztuczne języki – czy warto się ich uczyć?
Udostępnij ten artykuł
Obserwuj:
Pomysłodawca i założyciel Językowej Siłki, wyzwania Język w Rok oraz Językowego Sklepu. Wierzę, że nauka języków może być przyjemnością. Jestem psychologiem i trenerem językowym oraz poliglotą. Wierzę, że każdy język jest kluczem do nowego świata i nowej rzeczywistości. „Żyjesz tyle razy, ile znasz języków”. Ja żyję 11 razy: po polsku, angielsku, hiszpańsku, niemiecku, włosku, grecku, francusku, szwedzku, rosyjsku, turecku i portugalsku (wariant brazylijski). Jestem autorem książek na temat samodzielnej nauki języków (ponad 6000 Czytelników), twórcą autorskiej metody i kursu online Język w Rok (ponad 1400 Kursantów). Prowadziłem też wykłady na uczelniach (m.in. na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Warszawskim) oraz współpracowałem z przedsiębiorcami i sportowcami, pomagając im osiągać językowe cele.
Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *